Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Pauline Slot

Het opvangen van kinderen nu we geconfronteerd worden met Corona

Nederland is in de ban van corona en dat geldt ook voor de kinderopvang en het onderwijs. Hoe kun je hiermee omgaan op de groep? Het RIVM geeft informatie over de medische aspecten, maar hoe zit het met de pedagogische kant?

Wel of niet erover praten?

Corona is het gesprek van de dag, op het werk, thuis en in de supermarkt. Dat betekent dat kinderen hier (onbewust) veel over horen. Hoewel jonge kinderen niet alles begrijpen, voelen ze wel de ongerustheid bij de mensen die erover praten. Als je hier met collega’s over wil praten, kun je dit beter doen als je niet op de groep bent, bijvoorbeeld tijdens je pauze. Als het wel ter sprake komt op de groep, wees dan zo eerlijk mogelijk. Kinderen zijn heel goed in het oppikken van non-verbale signalen, zoals je gezichtsuitdrukking of lichaamshouding. Dus als je zelf gespannen bent en tegen kinderen zegt dat er niks aan de hand is, kan dit verwarring veroorzaken of vergroten. Je kunt dan best even benoemen dat iets vervelend of spannend is. Maar sta er niet te lang bij stil en probeer wat anders te gaan doen.

Verscherpte hygiëne op de groep

Een van de belangrijkste maatregelen die het RIVM communiceert is het vaker handen wassen. Dat kan best een gedoe zijn met jonge kinderen. Met deze aandachtspunten wordt het misschien wat makkelijker:

  • Neem de tijd! Kinderen vinden het vaak leuk en interessant om met ‘water te spelen’, dus hou daar rekening mee en geef ze die ruimte.
  • Maak het leuk! Zing bijvoorbeeld een ‘handenwas’ liedje of tel samen alle vingers die je wast. Zo kun je zorgen dat kinderen minimaal 10 seconden handen wassen.
  • Geef het goede voorbeeld! Als je zelf een positieve uitstraling hebt, dan slaat het vaak over op de kinderen.
  • Doe wat vaker een ‘klieder’ activiteit waarbij kinderen lekker kunnen spelen met water, zeep en eventueel speciale verf.

 

Leg kinderen uit waarom handenwassen belangrijk is, zie bijvoorbeeld dit filmpje, en probeer kinderen te leren hoe ze kunnen niezen en hoesten in hun elleboog. Geef hierbij zelf het goede voorbeeld. Ook let je nu waarschijnlijk meer op het schoonhouden van de groep en de materialen. Betrek de kinderen bij het schoonmaken. Vaak vinden ze dit het leukste wat er is! Je kunt bijvoorbeeld kinderen als ‘hulpjes’ aanwijzen, zodat iedereen een keer ‘hulpje’ mag zijn.

Andere activiteiten in de groep

In de groep spelen kinderen natuurlijk allemaal dicht bij elkaar. Dat hoeft niet heel erg te zijn, maar als je intensief en nabij contact tussen kinderen wat wil verminderen, kun je nieuwe activiteiten bedenken. Laat je creatieve brein werken en denk na over nieuwe mogelijkheden. Hieronder alvast wat voorbeelden:

  • Laat kinderen verspreid over de groep staan (met minimaal een armlengte afstand) en zet muziek op. Zo lang de muziek speelt mogen ze op de plaats bewegen en dansen. Maar… als de muziek stopt, sta je stil als een standbeeld. Bijna alle kinderen vinden dit leuk om te doen en het is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van hun zelfregulatie
  • Zet een parcours uit met allerhande materialen (zoals hoepels, rivierstenen, een bankje/krukje, balk, lint etc.) dat kinderen achter elkaar kunnen doorlopen (met genoeg afstand)
  • Speel het spel “doe mij na”. Laat kinderen verspreid in de groep staan en vraag ze om jou na te doen. Je kunt bijvoorbeeld in de lucht springen, hurken, met je handen, armen of voeten bewegen. Als de kinderen het spel door hebben, kan iemand anders de leiding nemen.
  • Ga in een cirkel staan of verspreid in de groep (wel even leeg gemaakt, zodat er ruimte is) en rol een bal over van het ene kind naar het andere kind.

Activiteiten rondom ziek zijn

Hoewel je niet direct de link met corona hoeft te leggen, kun je wel aandacht besteden aan ‘ziek zijn’. Je kunt bijvoorbeeld een ziekenhuisje inrichten met wat doktersspullen en poppen en beren die beter gemaakt kunnen worden. Als kinderen in hun fantasiespel mensen, poppen of beren beter kunnen maken, kan ze dat helpen om meer greep te krijgen op de situatie. Ondersteun kinderen om zich te verplaatsen in de rol van patiënt of dokter.

Er zijn via YouTube leuke tekenfilmpjes te vinden over ziek zijn, bijvoorbeeld Nijntje, Dip en Dap en Het Zandkasteel. Ook kun je boekjes voorlezen die gaan over ziek zijn. Leuke voorbeelden zijn:

  • Nijntje is ziek
  • Bobbi is ziek
  • Zaza speelt doktertje
  • Kaatje bij de dokter
  • Kikker is ziek
  • Dikkie Dik dierendokter

Goed voorbeeld doet goed volgen

De huidige situatie is voor iedereen nieuw en onbekend terrein. We kunnen alleen maar proberen er het beste van te maken. Bedenk dat jij als professional het grote voorbeeld bent voor kinderen! Kinderen zullen veel vanzelf overnemen als ze het goede voorbeeld zien. Er zijn absoluut uitdagingen voor iedereen die werkzaam is in de praktijk, maar laten we proberen om de pedagogische waarde van de kinderopvang en het onderwijs niet te vergeten!

 

Tips voor meer informatie:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056631/coronavirus-kinderen-maatregelen-praten-tips-unicef-ziekte

https://www.today.com/health/pre-k-teacher-s-hand-washing-demonstration-goes-viral-t176004