Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Ruth Heuvelman - Kroon

Hoe zorg je voor een aantrekkelijke huishoek?

“Hoe laat is het? Even op mijn horloge kijken. Het is al 8 uur in de ochtend, tijd om naar school te gaan. Opschieten, anders komen we nog te laat. Deze schoenen pas ik helemaal niet, die zijn veel te groot. En deze jas is te klein. Gelukkig, hier hangt een jas die precies goed past. Nog even in de spiegel kijken en dan kunnen we gaan.”

Wanneer ik kom observeren in groep 1-2 van de Regenboogschool, wordt er volop gespeeld in de huishoek, waarbij veel (reken)taal en (reken)begrippen worden gebruikt. Wat maakt deze huishoek zo aantrekkelijk en welke ontwikkelkansen biedt deze huishoek? In dit blog lees je hoe je de huishoek zo kunt inrichten dat er volop gespeeld wordt en waarbij de brede ontwikkeling wordt gestimuleerd.

Thuis in de huishoek

De huishoek leent zich heel goed voor rollenspel of doen alsof spel. Jonge kinderen leren door te spelen en gaan zo de wereld om hen heen steeds beter begrijpen. In de huishoek kunnen ze situaties van thuis, van de wereld om hen heen, naspelen. Zoals eten maken, lezen en boodschappen doen.

Ook weten we dat (levens)echte materialen zorgen voor langer en intensiever spel. Kinderen herkennen dit echte materiaal uit hun belevingswereld en zullen hier graag mee spelen. Hierdoor zullen ze ook meer de handelingen uitvoeren die passen bij de materialen. Bijvoorbeeld de ontbijttafel met het echte servies afruimen, dit met een afwasborstel afwassen in de keuken en daarna afdrogen met de theedoek die er hangt [1].

Herkenbaarheid in de inrichting

Door herkenning in de inrichting kunnen kinderen zelfbewustzijn en een stevige identiteit ontwikkelen [2]. Door simpele alledaagse bruikbare voorwerpen in de huishoek toe te voegen stimuleer je herkenning [3]. Zorg voor herkenning bij alle kinderen in je groep. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde soorten exotisch fruit, kussens, tafelkleed of vloerkleed van Marokkaanse of Afrikaanse stoffen of zet eens thee in met een Marokkaanse theepot met Marokkaans theeservies. Diversiteit in de verkleedkleding lokt ander soort spel bij de kinderen uit, zoals een djellaba, Oekraïense kleding, Indiaanse sari of Chinese hoeden. En kijk ook naar je poppen in je huishoek. Hebben die verschillende culturele uitstralingen waar alle kinderen zich in kunnen herkennen? Meer tips over herkenbaarheid in de huishoek lees je in dit blog.

Doelgericht spel verrijken in de huishoek

Hoe kan je het spel in de huishoek verder verrijken, gericht op de (taal- en reken)doelen die in deze jaren worden aangeboden? Bekijk je huishoek eens vanuit de taal- en rekendoelen (SLO doelen jonge kind). Op de website van SLO vind je voor peuters (pre-fase) en kleuters (fase 1) inhoudskaarten voor onder andere taal, rekenen en sociaal- emotionele ontwikkeling. Deze inhoudskaarten bieden een overzicht van het mogelijke aanbod in de vorm van aanbodsdoelen. Deze doelen geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan [4].

Bekijk deze inhoudskaarten. Welke toevoegingen in de huishoek kan je doen om zo het spel doelgericht te verrijken?

Boeken in je huishoek

Neem bijvoorbeeld de inhoudskaart taal en bekijk het taaldoel  ‘Leesplezier’ (ontwikkelen van leesplezier vanuit een rijke leesomgeving, plezier tonen in voorlezen en boeken, plezier in zelf (kunnen) lezen en zelf (kunnen) voorlezen). Staan er boeken in je huishoek en welke boeken zijn dit? Zijn dit boeken die ook in de echte wereld in een huis voorkomen? Denk bijvoorbeeld aan prentenboeken, leesboeken of tijdschriften, zodat kinderen plezier kunnen ervaren aan het (voor)lezen van boeken.

En wanneer je een of meerdere kookboeken in het keukentje zet (kennismaken met instructieve teksten), reclamefolders (kennismaken met betogende teksten) en kranten (kennismaken met informatieve teksten) op de tafel of bij de bank legt en informatieve boeken in de boekenkast zet, bied je ervaringen aan rondom het doel ‘Oriëntatie op verhaal en geschreven tekst’.

In de vensterbank van de keuken kan je een notitieblok met pen neerleggen waar de leerlingen boodschappenlijstjes op kunnen schrijven. En misschien heb je wel een bak staan met verschillende soorten (ansicht)kaarten waar kinderen wat op kunnen schrijven. Zo doen ze betekenisvolle ervaringen op met de doelen ‘Oriëntatie op geschreven taal en ‘Voorbereidend schrijven’.

Te groot of te klein

Bekijk je huishoek ook eens vanuit de inhoudskaart rekenen. Ligt er een portemonnee met geld (meten- geld) om de boodschappen te kunnen gaan doen? Heb je in de keuken een kookwekker staan, waarmee de kinderen kunnen bijhouden hoe lang iets moet koken of in de oven moet (meten-tijd)? En met een weegschaal in de keuken kunnen kinderen functioneel en betekenisvol tijdens het bakken ervaren en ontdekken wat wegen inhoudt. Staan er maatbekers in de keuken, waardoor kinderen kunnen experimenteren met begrippen rondom inhoud?

Op de kapstok kan je grote en juist ook te kleine kleren hangen, waardoor kinderen ervaringen opdoen met lengte en het verkennen en meten van maten van het eigen lichaam. Door een klok en kalender op te hangen in de huishoek en verschillende soorten horloges neer te leggen, bied je ervaringen rondom het domein tijd. De telefoon biedt kansen rondom getallen herkennen en benoemen. En wat dacht je van een (steeds wisselend) huisnummer bij de deur van de huishoek?

Vijf praktische stappen voor het verrijken van je huishoek

Door met deze blik naar je huishoek te gaan kijken en doelgericht (levens)echte materialen toe te voegen, zal je merken dat er ook in jouw huishoek ander spel gespeeld gaat worden. De echte wereld komt zo dichtbij en dit biedt volop ontwikkelkansen voor alle kinderen. De 5 tips op een rijtje:

  1. Zorg dat alle kinderen zich thuis voelen in de huishoek.
  2. Voeg levens(echte) materialen toe (en haal plastic en ‘neppe’ materialen dus weg).
  3. Voeg herkenbare materialen toe waar alle kinderen van je groep zich in kunnen herkennen.
  4. Bekijk je huishoek vanuit de inhoudskaarten van taal en rekenen. Wat kan je toevoegen?
  5. Verrijk je huishoek met deze levensechte materialen op het gebied van taal en rekenen.

 

 

Referenties

[1] Materialen doen ertoe! – HJK – 23/02/2023 – geschreven door José Hillen en Marieke Engels

[2] Eijsenring, C. (2009). Allemaal stralende gezichten. Intercultureel werken met Tam Tam. HJK, 14-16

[3] Van den Heuvel, W. (n.d.). Spel en diversiteit. Een hoofdstuk uit de methodiek van Spel aan Huis.

[4] https://www.slo.nl/thema/meer/jonge-kind/doelen-jonge-kind/