Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Ruth Heuvelman - Kroon

Slecht weer bestaat niet!

Buitenspelen draagt bij aan de ontwikkeling van jonge kinderen

Mijn dochtertje van vier stond laatst met regenjas, laarzen en paraplu voor de deur klaar en riep ‘Plassen-stamp-weer’! Het regende en het was koud. Het liefst was ik binnen gebleven met een dekentje en kop warme thee op de bank, maar de boodschap was duidelijk. Het was ‘plassen-stamp-weer’!

Kinderen spelen steeds minder buiten

Uit het onderzoek van Jantje Beton[i] onder (groot)ouders en kinderen blijkt dat kinderen steeds minder buiten spelen. Daar waar (groot)ouders vroeger nog naar buiten gingen, spelen kinderen nu vooral binnen. In vergelijking met 2013 is het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt in de buurt gedaald van 20% naar 14%. Van de 1,2 miljoen kinderen op de basisschool zijn er dus meer dan 1 miljoen kinderen die niet meer dagelijks buitenspelen. Dat is veel. Ook geven één op de drie kinderen aan dat ze wel graag meer buiten zouden willen spelen. De belangrijkste redenen voor kinderen om niet buiten te spelen zijn ‘saaiheid van de speelplekken’ en ‘liever binnen willen blijven om te spelen’. Bij binnen spelen zijn TV kijken en gamen favoriet bij kinderen. Favoriete activiteiten bij het buitenspelen zijn fietsen, klimmen en klauteren.

Buitenspelen stimuleert de motorische en cognitieve ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelingen zich onder andere door te bewegen, door met hun zintuigen de wereld om hen heen te ervaren en door te imiteren. Buiten is hier letterlijk veel meer ruimte voor dan binnen, waardoor kinderen een heleboel andere soorten ervaringen opdoen. Mark Mieras, wetenschapsjournalist en natuurkundige, gespecialiseerd in hersenonderzoek, pleit voor meer buitenspelen, het liefst in een groene omgeving. ‘Een groene omgeving is een rijke omgeving en biedt veel meer ruimte, prikkels en aanknopingspunten voor gevarieerd spelgedrag en complexere bewegingen dan een georganiseerde speelplaats met klimrek en wipkip.[ii]

Kinderen die veel buiten spelen ontwikkelen zich motorisch en cognitief heel goed. Zij presteren beter in motoriek, zintuigen, zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen.’ Dat zegt Mieras in een interview op Versterkhetjongekind.nl (VHJK)[iii]. In opdracht van Jantje Beton onderzocht hij in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder meer dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd leerlingen cognitief beter kunnen presteren. ‘Juist de combinatie van een groene omgeving en gestructureerde lessen, helpt kinderen bij het leren. Probeer de lessen en activiteiten daarom eens wat vaker naar buiten te verplaatsen. Als je het op de juiste manier aanpakt, kost het geen extra tijd, maar kun je juist tijd winnen.’

Benut kansen in de buitenspeelomgeving

Ondanks dat het zo goed is voor de ontwikkeling van jonge kinderen, wordt er helaas steeds minder buiten gespeeld. Juist ook binnen de opvang en de scholen zijn er volop mogelijkheden om samen met de kinderen naar buiten te gaan. Benut deze mogelijkheden en ga naar buiten!

  • Probeer (thema) activiteiten naar buiten te verplaatsen. Zo kan het (fantasie)spel zich ook buiten verdiepen en verrijken. Bijvoorbeeld buiten een winkeltje neerzetten.

    Buitenkeuken bij kinderdagverblijf Tierlantuin in Gent

  • Voeg buiten wat kosteloos materiaal toe (oude lakens, potten en pannen, dozen, stenen en schelpjes) en kijk wat het effect is op het spel van de kinderen.
  • Ga af en toe buitenspelen in een park(je) in de buurt van je locatie.
  • Laat kinderen buiten klimmen en klauteren (bijvoorbeeld in het park of bos).
  • En ga juist wel een keer naar buiten met regen; trek de kinderen regenjassen en laarzen aan, paraplu’s mee en stampen maar in al die plassen!

Wat voor weer het ook is, het is altijd weer om buiten te spelen!

 

Op de pagina van Jantje Beton zijn nog meer leuke tips voor het buitenspelen te vinden! https://buitenbeweging.jantjebeton.nl//

Meer weten? In dit korte inspirerende filmpje legt professor Erik Scherder uit waarom buitenspelen zo goed voor kinderen is en wat het doet met de hersenontwikkeling van jonge kinderenDit doet buitenspelen met jouw hersenen

 

Meer lezen? 

[i] Kinderen spelen dramatisch minder buiten

[ii] Kinderen ontwikkelen zich in een groene omgeving

[iii] Een groene omgeving is een rijke omgeving