Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Cristel Elias

‘Een moeilijke taal!’

Als ik sta te wachten op het schoolplein hoor ik een meisje tegen haar moeder zeggen ‘Hamza zong een liedje in een heel moeilijke taal!’, vervolgens komt mijn zoontje aangerend en roept ‘Mama, Hamza mag meedoen aan ‘Kind Centrum got talent!’.

            Als we naar huis lopen krijg ik het hele verhaal te horen. Hamza heeft een Syrisch lied gezongen en is uitgekozen om zijn klas te vertegenwoordigen op de talentenochtend van de school. De klas was onder de indruk, want hij deed het alleen en het was in een heel moeilijke taal.

            Een paar weken later zie ik Hamza met zijn moeder en vraag aan Hamza hoe het optreden gegaan is en waar zijn liedje over ging. Hij vertelde glunderend dat het goed was gegaan en dat het een lied was over moeders, dat moeders zo veel voor je doen. Ik keek de moeder van Hamza aan en wij hadden even geen woorden nodig om elkaar te begrijpen…  

Erkenning van andere talen in de klas

Het is voor kinderen (en volwassenen) belangrijk om zich erkend te voelen. Deze erkenning kan betrekking hebben op allerlei gebieden, ook op de taal die iemand spreekt. Als je als kind in een groep komt waar de taal die jij thuis spreekt niet erkend wordt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de (taal)ontwikkeling.

Het kind kan zich onzeker voelen en zich terugtrekken. Hierdoor zal het kind minder deelnemen aan activiteiten. Doordat het kind minder deelneemt aan activiteiten heeft het minder gelegenheid om de Nederlandse taal te oefenen en te ontwikkelen, waardoor de onzekerheid kan groeien en ga zo maar door….

Als pedagogisch medewerkers en leerkrachten spelen we een belangrijke rol in de erkenning van de kinderen en de taal die zij thuis spreken. Dit kunnen we doen door alle kinderen de kans te geven om de taal en de cultuur die zij vanuit thuis meebrengen te delen met de groep.

Dit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld:

– Door een kind aan de hele klas te laten leren hoe iets gezegd wordt in zijn of haar taal.

– Door te leren hoe de naam van het kind moet worden uitgesproken.

– Door zo nu en dan aan de kinderen die een andere moedertaal hebben te vragen hoe iets gezegd wordt in hun taal en dit vervolgens te oefenen met de hele groep.

– Door net als de juf van Hamza, kinderen te stimuleren om op te treden met een lied in hun moedertaal.

– Door met de hele groep een liedje te leren in de andere taal.

Kortom door nieuwsgierig en leergierig te zijn naar de taal en cultuur van ieder kind.

Samenwerken met de ouders

De erkenning van een andere taal beperkt zich niet tot de groep. Het is belangrijk om te weten dat kinderen die taalvaardiger zijn in hun moederstaal ook de Nederlandse taal sneller onder de knie krijgen. Ga als pedagogisch medewerkers en leerkrachten met de ouders in gesprek over het belang van het ontwikkelen van de moedertaal, naast het ontwikkelen van de Nederlandse taal.

Nog wat tips…

– Moedig ouders aan hun kinderen voor te lezen in de moedertaal.

– Vraag ouders of ze voorleesboeken hebben in de moedertaal en mocht dit niet zo zijn organiseer dan dat er boeken beschikbaar komen, bijvoorbeeld via de bibliotheek of via andere ouders.

 

Als je meer wilt weten over hoe anderstalige kinderen een taal leren, neem dan een kijkje op de volgende websites:

https://www.unhcr.org/nl/wat-jij-kan-doen/in-de-klas/vluchtelingenkinderen-helpen-integreren/

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/cultuur-beinvloedt-hoe-snel-kinderen-gaan-spreken/