Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Ruth Heuvelman - Kroon

Waarom brabbelen met baby’s nuttig is

Koelekoelekoele, dadada bababa mamama; Bijna automatisch gaan we over op ‘brabbeltaal’ als we een baby zien. De baby brabbelt tegen ons en wij brabbelen vrolijk terug. En ook al verstaan en begrijpen we er niks van, het brabbelen blijkt heel erg nuttig te zijn voor de taalontwikkeling.

Het bewezen nut van brabbelen

Sterker nog, een kind leert makkelijker praten door die hoge, schommelende tonen en korte, eenvoudige zinnen. Baby’s die veel naar baby talk (gebrabbel) luisteren, ontwikkelen zich sneller op taalgebied. Reageer als volwassene op de brabbelklanken van de baby door zelf terug te brabbelen (spiegelen / imiteren van de geluiden) en doe of je begrijpt wat de baby zegt. Dit aangepaste eenvoudige taalgebruik als reactie op gebrabbel van baby’s zorgt er namelijk voor dat baby’s eerder reageren op nieuwe spraakgeluiden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek naar de functie van brabbelen bij het ontwikkelen van het spraakvermogen.[1]

Van huilen naar de eerste geluidjes

De eerste woordjes van een baby zijn een enorme mijlpaal. De taal en spraak ontwikkelen zich in de eerste levensjaren volop. De taalontwikkeling start met huilen. De baby kan hiermee al communiceren, bijvoorbeeld dat de baby honger, dorst of krampjes heeft of gewoon even bij je wil zijn. Ook krijgt de baby door te huilen controle over de spieren in zijn tong, zijn lippen en gehemelte. Daarna ontstaan de eerste geluidjes. De eerste klanken zijn vaak  ‘ah’, ‘eh’, ‘oh’ en ‘uh’ of zelfs kraaien, ‘krr’, van plezier. Als je hierop reageert, kun je al hele gesprekken voeren met een baby.

Van brabbeltaal naar eerste echte woordjes

Als een baby klinkers en medeklinkers gaat combineren, begint hij te ‘brabbelen’. Met dit brabbelen maakt de baby echt contact en het lijkt vaak ook al op echte woorden. Een baby weet dat als hij brabbelt, dat erop gereageerd wordt door een volwassene. Na het brabbelen volgen de eerste echte woordjes, meestal rond de eerste verjaardag.

Reageren op babygebrabbel bevordert taalvaardigheid

Veel volwassenen blijken onbewust hun spraak aan te passen aan het gebrabbel van een baby. Wanneer ze reageren op het gebrabbel doen ze dat bijvoorbeeld in simpele woorden en korte zinnen. En als ze antwoord geven op het gebrabbel doen ze dat soms ook door maar één enkel woord terug te zeggen. Dit in tegenstelling tot wanneer ouders het initiatief nemen en met ‘gewone’ taal met en tegen hun baby’s praten. Dan gebruiken ze meestal meer complexe taal. Baby’s zorgen er op deze manier zelf voor dat ze gemakkelijker een taal kunnen leren. Dit (Engelstalige) filmpje brengt dat goed in beeld, met uitleg van Michael Goldstein, universitair hoofddocent en directeur van het Eleanor J. Gibson Laboratory of Developmental Psychology.

Baby’s spelen een belangrijke rol bij hun eigen taalomgeving

Baby’s spelen dus zelf ook een belangrijke rol bij het vormgeven van hun eigen taalomgeving.  Door te brabbelen zorgen baby’s er zelf voor dat zij talige informatie en aandacht krijgen van de volwassenen om hen heen. Het is daarom belangrijk dat ouders en andere opvoeders aangemoedigd worden om op de juiste manier te reageren op het gebrabbel van hun baby, om zo de taalontwikkeling van de baby’s optimaal te kunnen stimuleren.

Hoe kan je brabbelen stimuleren?

Baby talk (brabbelen) is dus een goede en belangrijke stimulans voor de taalontwikkeling. Helemaal als je er een wederkerig gesprek (om de beurt praten) van maakt met de baby.

Bijvoorbeeld: Wanneer de baby ‘dada baba’ tegen je zegt, maak je oogcontact met de baby, je knikt, glimlacht en je herhaalt ‘dada baba’ nadat de baby het heeft gezegd. Vervolgens ben je even stil en je kijkt en luistert naar de baby. Wanneer de baby weer tegen je brabbelt, ‘baba mama’, herhaal je dezelfde klank ‘baba mama’ en knikt daarbij instemmend.

De belangrijkste stappen voor het stimuleren van het brabbelen op een rij:

  1. Luister allereerst goed naar de baby.
  2. Reageer op de brabbelklanken van de baby door zelf terug te brabbelen en de geluiden na te doen (spiegelen / imiteren). Maak hierbij oogcontact en laat af en toe een pauze vallen.
  3. Sta model voor het beurtgedrag (om de beurt praten), reageer op elkaars brabbelen en wissel luisteren en praten met elkaar af [2]

 

Breidt vervolgens de klanken uit door nieuwe klanken toe te voegen. Het zal de baby helpen om zijn of haar taalvaardigheid sneller te kunnen ontwikkelen. Daarbij is het wel belangrijk om de baby talk (gebrabbel) regelmatig af te wisselen met dagelijks taalgebruik en complexere taal.

 

 

[1] https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-language/article/ecology-of-prelinguistic-vocal-learning-parents-simplify-the-structure-of-their-speech-in-response-to-babbling/FA82E5857B22DDD5480E864E980029ED

 

[2] Bron: CLASS infants