Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Ruth Heuvelman - Kroon

Hoe je inclusie bevordert door het voorlezen van boeken

Kijk eens kritisch naar de prentenboeken in je groep. Wat voor soort boeken staan daar? Welke afspiegeling van de samenleving zie je terug ? Wie is de held in het boek? Kunnen alle kinderen zich herkennen in de verhalen en in de hoofdpersonen? 

Door het voorlezen van (prenten)boeken kun je vooroordelen tegengaan. En inclusie, het gevoel van ‘erbij horen’, bevorderen.

Herkenbaarheid draagt bij aan positief zelfbeeld

Jonge kinderen vergroten hun kennis van de wereld door het (voor)lezen van prentenboeken. Het is daarom belangrijk dat kinderen zich herkennen in de verhalen van de boeken en dat de verhalen dichtbij hun eigen belevingswereld staan.

Welke boodschap geef je mee bij het voorlezen? Met welke wereld maken de kinderen kennis in de boeken? Hoe intercultureel zijn de boeken en kunnen alle kinderen uit je groep zich er in herkennen?

Mede door herkenning in prentenboeken  kunnen kinderen zelfbewustzijn en een stevige identiteit ontwikkelen[1]. En herkenbaarheid draagt bij aan een positief zelfbeeld.

Welke huidskleur hebben de hoofdpersonen in je prentenboeken?

De hoofdpersonen en helden in Nederlandse kinderboeken zijn vaak blank en man. Jonge kinderen leren zo al heel jong blanke mensen te associëren met positieve kenmerken en niet blanke mensen met negatieve kenmerken. Hierdoor bouwen ze onbewust vooroordelen op. En juist om de ontwikkeling van deze vooroordelen tegen te gaan is het belangrijk dat kinderen al van jongs af aan kennis maken met cultureel diverse en inclusieve verhalen. Zo zorgen deze verhalen ervoor dat alle kinderen kennis kunnen maken met diverse helden en positieve rolmodellen waarin ze zich kunnen herkennen en waarbij ze positieve associaties kunnen opbouwen. En dat draagt weer bij aan inclusie, een gevoel van ‘erbij horen.’

Als alle kinderen van jongs af aan positieve of neutrale opmerkingen krijgen over hun huidskleur, helpt hun dit om een positief zelfbeeld te ontwikkelen[2]. En juist door het voorlezen van prentenboeken, waar alle kinderen zich in kunnen herkennen, kun je hier in je eigen groep een belangrijke bijdrage aan leveren!

Prentenboeken met cultureel diverse en inclusieve verhalen

Wat zijn nu geschikte prentenboeken? Mijn persoonlijke favoriet is ‘Waar is mijn noedelsoep’. Een herkenbaar verhaal voor alle kinderen (over middageten), dat daardoor dichtbij hun belevingswereld staat. Op de site rosestories.nl vind je meer mooie prentenboeken passend bij dit thema. Mylo Freeman is een bekende kinderboekenschrijfster die veel aansprekende en herkenbare prentenboeken schrijft. Neem gerust eens een kijkje op haar site.

Hieronder volgt een lijst met een aantal boekentips. Laat je inspireren en vul je boekenkast waar nodig aan met een aantal van deze mooi prentenboeken. Zo geef je alle kinderen in je groep een positieve boodschap mee!

Boekentips:

Waar is mijn noedelsoep– Chee-Han Reza Kartosen-Wong

Prinses Arabella– Mylo Freeman

Zaza viert feest– Mylo Freeman

Mootje – Hakima Elouart

Help, ik heb de babyblues! – Tewatha Muller en Anggita Soeryanto

Idje wil niet naar de kapper – Michael Middelkoop

Gewoon zoals je bent – Jonny Lambert

Feest voor Ilyas – Khadija Timouzar

Het suikerfeest van Sami – Gerard van Gemert

Ada Dapper wetenschapper – Andrea Beaty

Heb jij misschien mijn olifant gezien? – David Barrow

 

[1] Eijsenring, C. (2009). Allemaal stralende gezichten. Intercultureel werken met Tam Tam. HJK, 14-16

[2] Keulen van, A. & Singer, E. (2013). Ieder kind een eigen verhaal. Samen verschillend in kindercentra, 25-28