Blog
Hoe je inclusie bevordert door het voorlezen van boeken
Kijk eens kritisch naar de prentenboeken in je groep. Wat voor soort boeken staan daar? Welke afspiegeling van de samenleving zie je terug ? Wie is de held in het boek? Kunnen alle kinderen zich herkennen in de verhalen en in de hoofdpersonen?
Door het voorlezen van (prenten)boeken kun je vooroordelen tegengaan. En inclusie, het gevoel van ‘erbij horen’, bevorderen.
Herkenbaarheid draagt bij aan positief zelfbeeld
Jonge kinderen vergroten hun kennis van de wereld door het (voor)lezen van prentenboeken. Het is daarom belangrijk dat kinderen zich herkennen in de verhalen van de boeken en dat de verhalen dichtbij hun eigen belevingswereld staan.
Welke boodschap geef je mee bij het voorlezen? Met welke wereld maken de kinderen kennis in de boeken? Hoe intercultureel zijn de boeken en kunnen alle kinderen uit je groep zich er in herkennen?
Mede door herkenning in prentenboeken kunnen kinderen zelfbewustzijn en een stevige identiteit ontwikkelen[1]. En herkenbaarheid draagt bij aan een positief zelfbeeld.
Welke huidskleur hebben de hoofdpersonen in je prentenboeken?
De hoofdpersonen en helden in Nederlandse kinderboeken zijn vaak blank en man. Jonge kinderen leren zo al heel jong blanke mensen te associëren met positieve kenmerken en niet blanke mensen met negatieve kenmerken. Hierdoor bouwen ze onbewust vooroordelen op. En juist om de ontwikkeling van deze vooroordelen tegen te gaan is het belangrijk dat kinderen al van jongs af aan kennis maken met cultureel diverse en inclusieve verhalen. Zo zorgen deze verhalen ervoor dat alle kinderen kennis kunnen maken met diverse helden en positieve rolmodellen waarin ze zich kunnen herkennen en waarbij ze positieve associaties kunnen opbouwen. En dat draagt weer bij aan inclusie, een gevoel van ‘erbij horen.’
Als alle kinderen van jongs af aan positieve of neutrale opmerkingen krijgen over hun huidskleur, helpt hun dit om een positief zelfbeeld te ontwikkelen[2]. En juist door het voorlezen van prentenboeken, waar alle kinderen zich in kunnen herkennen, kun je hier in je eigen groep een belangrijke bijdrage aan leveren!
Prentenboeken met cultureel diverse en inclusieve verhalen
Wat zijn nu geschikte prentenboeken? Mijn persoonlijke favoriet is ‘Waar is mijn noedelsoep’. Een herkenbaar verhaal voor alle kinderen (over middageten), dat daardoor dichtbij hun belevingswereld staat. Op de site rosestories.nl vind je meer mooie prentenboeken passend bij dit thema. Mylo Freeman is een bekende kinderboekenschrijfster die veel aansprekende en herkenbare prentenboeken schrijft. Neem gerust eens een kijkje op haar site.
Hieronder volgt een lijst met een aantal boekentips. Laat je inspireren en vul je boekenkast waar nodig aan met een aantal van deze mooi prentenboeken. Zo geef je alle kinderen in je groep een positieve boodschap mee!
Boekentips:
Waar is mijn noedelsoep– Chee-Han Reza Kartosen-Wong
Prinses Arabella– Mylo Freeman
Zaza viert feest– Mylo Freeman
Mootje – Hakima Elouart
Help, ik heb de babyblues! – Tewatha Muller en Anggita Soeryanto
Idje wil niet naar de kapper – Michael Middelkoop
Gewoon zoals je bent – Jonny Lambert
Feest voor Ilyas – Khadija Timouzar
Het suikerfeest van Sami – Gerard van Gemert
Ada Dapper wetenschapper – Andrea Beaty
Heb jij misschien mijn olifant gezien? – David Barrow
[1] Eijsenring, C. (2009). Allemaal stralende gezichten. Intercultureel werken met Tam Tam. HJK, 14-16
[2] Keulen van, A. & Singer, E. (2013). Ieder kind een eigen verhaal. Samen verschillend in kindercentra, 25-28