Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Cristel Elias

Aan de slag met een interessant blog!

Ken je dat, dat je een blog leest en denkt: “Dat speelt bij ons ook, daar kunnen wij wel wat mee!” en dat je dan vervolgens niet weet hoe je dat kunt aanpakken en uiteindelijk door de waan van de dag dat hele blog vergeet?

Wat je aandacht geeft groeit

Het lijkt lastig, maar het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn om, met een paar collega’s, aan de slag te gaan als je geïnspireerd bent door een blog. Als pedagogisch medewerkers en leerkrachten weten we dat wat we aandacht geven bij een kind groeit. Dit principe is ook op ons van toepassing. Door samen aandacht te geven aan datgene waarvan we méér willen, door te kijken naar wat al wel werkte in het verleden kunnen we een positieve verandering teweeg brengen. De onderzoeksmethode ‘Waarderend Onderzoeken’ in het Engels ‘Appreciative Inquiry’ is gebaseerd op dit principe. In dit blog bespreken we deze onderzoeksmethode in 6 praktische stappen.

Aan de slag met een blog (door waarderend te onderzoeken):

Zorg dat je één uur de tijd hebt om als team, met elkaar, rustig in gesprek te gaan. Iedereen leest van tevoren het blog waarover jullie het willen hebben. Vervolgens doorloop je onderstaande stappen met elkaar.

Stap 1. Verkennen

Waarderend onderzoek begint met het verkennen van het thema waaraan je aandacht wil besteden. Je hebt bijvoorbeeld een blog gelezen over ‘Samenwerken met ouders’ en wilt daarmee aan de slag in je team. Volgens de methode van waarderend onderzoeken ga je dan op zoek naar een positieve formulering van je thema: ‘Hoe kunnen we een goed gesprek met ouders voeren?’ in plaats van te richten op wat er niet goed gaat ‘Welke problemen spelen er in de communicatie met ouders?’.

Stap 2. Vertellen

Vervolgens vertelt iedereen aan elkaar concrete verhalen over waardevolle ervaringen met het centrale thema. In dit geval dus verhalen over gesprekken met ouders, over goede gesprekken die bij hebben gedragen aan een goede samenwerking met ouders. Luister goed naar elkaar en zoek samen naar succesfactoren en persoonlijke kwaliteiten die de positieve ervaringen mogelijk maakten. Wat heeft gemaakt dat het goede gesprekken waren en dat deze gesprekken bij hebben gedragen aan de samenwerking?

Stap 3. Verbeelden

Daarna creëer je samen beelden van de ideale toekomst, die zijn gebaseerd op de beste ervaringen uit het verleden. Laat hier je fantasie de vrije loop: hoe zou het ideaalbeeld eruitzien als je mocht dromen, hoe zou de samenwerking tussen jullie en de ouders en dan uitzien? Wat zouden jullie dan  doen en wat zouden jullie niet doen? Formuleer dit in korte en krachtige zinnen.

In deze stap kunnen de concrete tips uit het blog meegenomen worden. Vergelijk het ideaalbeeld dat jullie gecreëerd hebben met de tips uit het blog. Mogelijk is er veel overlap of misschien leidt dit tot aanvullingen in het ideaalbeeld. Het kan ook zo zijn dat dat jullie nog andere tips hebben dan de tips die gegeven zijn in het blog. Dit zou aanleiding kunnen zijn tot het schrijven van een nieuw blog.

Stap 4. Vormgeven

In deze fase ga je zoeken naar hoe je de kans kunt vergroten om je ideaalbeelden waar te maken. Vragen die hier belangrijk zijn: Wie kunnen we hierbij betrekken? Welke middelen hebben we in huis? Hoe kunnen we onze werkwijze vernieuwen om onze dromen waar te maken?

Stap 5. Verwezenlijken

En dan is het tijd voor actie. Je bedenkt een concrete, eerste, kleine stap. In beweging komen is hier belangrijker dan een stappenplan. Wanneer mensen in actie komen, ontstaat vanzelf zicht op verdere (nieuwe) mogelijkheden, dus je hoeft hier echt nog niet een heel plan uit te denken.

Stap 6. Verantwoorden

Bij deze stap koppel je nog even terug naar het thema? Hebben we een antwoord op het thema geformuleerd? En wat maakt dat we nu denken dat dat antwoord kan werken?

En dan gaan doen…

Na het doorlopen van deze stappen gaat iedereen met de eerste kleine concrete actie(s) aan de slag. Je deelt je ervaringen (met de focus op de positieve ervaringen!) met elkaar, tijdens de lunch bij de koffie of in het teamoverleg. Als jullie zover zijn zet je de volgende kleine stap, en nog één, en nog één…….

 

Als je meer wilt lezen over waarderend onderzoeken kijk eens op deze websites:

https://instituutvoorinterventiekunde.nl/appreciative-inquiry/

http://www.positiefsamenwerken.nl/blog/-de-methode-van-waarderend-onderzoeken

 

Op de conferentie van 18 maart 2020 zullen Cristel Elias en Annemiek Hoppenbrouwers van Fontys Hogeschool Pedagogiek een workshop verzorgen. Tijdens deze workshop gaan we gezamenlijk aan de slag met het waarderend onderzoeken.