Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

De basis voor een leven lang sporten en bewegen

Eline Geschiere

De eerste stapjes, spelen in de speeltuin, rennen over het schoolplein, de studentensportvereniging, zwangerschapsgym, lekker wandelen en fietsen, zo kan ik nog wel even doorgaan. Bewegen doen we ons hele leven lang. Of het nu die ene topsporter is die dagelijks volle bak traint, of de buurvrouw die wandelend naar de supermarkt gaat. Bewegen helpt ons fit en gezond te houden én vitaal ouder te worden. Zowel lichamelijk als mentaal komt bewegen onze gezondheid ten goede. Als professional kun jij het verschil maken om bewegen onderdeel te maken van ieders dag. Maar hoe doe je dit in de verschillende levensfases? En hoe breng je dit onder de aandacht bij de allerkleinsten en kinderen van 4-12?

Tijdens de Week van de Motoriek staan we stil bij een leven lang sporten en bewegen en proberen we tot een antwoord te komen op bovengenoemde vragen. In deze blog kijk ik met jou, als professional, vooruit op deze week vol kennis, inspiratie en praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt in de praktijk. Aanmelden is kosteloos en nog mogelijk tot eind volgende week.

De laatste jaren neemt de maatschappelijke en politieke aandacht voor gezonde leefstijl steeds meer toe. De bewustwording van het belang van bewegen voor een gezonde leefstijl is de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. De uitdaging zit hem nu voornamelijk in het creëren van een omgeving die bewegen een vanzelfsprekend onderdeel van de dag maakt – voor iedereen, jong en oud.
Maandagmiddag 6 november trappen we daarom af met de onderwerpen mentale gezondheid en Physical Literacy in HAL22 in Utrecht. Physical literate zijn betekent dat je de competenties, motivatie, kennis en het vertrouwen hebt om een leven lang te bewegen. Physical Literacy is dus meer dan alleen ‘motorisch vaardig zijn’, maar heeft onder andere ook betrekking op het vertrouwen in bewegen, de motivatie om zelf te bewegen en of de beweging voldoende ‘aanzet’ tot bewegen (lees hier verder over de betekenis van Physical Literacy). Gedurende de week verschuift de focus naar de praktijk. Hoe pas je sport- en beweegbeleid toe in de praktijk? In zeven verschillende webinars gaan we hierop in, telkens met een andere levensfase centraal. Hieronder ga ik in op de webinars rondom de leeftijd 0-4 en 4-12 jaar.

Zo stimuleer je bewegen vanaf de geboorte

Jonge kinderen hebben een grote bewegingsbehoefte, dus het is belangrijk om hier voldoende tijd en ruimte voor te hebben in het dagelijks programma, zie een eerder verschenen blog hierover. Zeker voor beginnende lopers is veel oefenen en rondlopen belangrijk voor hun ontwikkeling, zoals te lezen in een eerdere blog.

Op dinsdagavond 7 november (19.30-20.30 uur) staan we stil bij het belang van bewegen vanaf de geboorte. De focus ligt op het stimuleren van bewegen bij kinderen van 0-2 jaar en welke rol professionals zoals de JGZ-professional, pedagogisch medewerker of kinderfysiotherapeut hierbij kunnen spelen.

David Woutersen (Sportbedrijf Rotterdam) neemt je mee in een praktijkvoorbeeld vanuit de gemeente Rotterdam over de drijfveren en belemmeringen van ouders met jonge kinderen als het gaat om bewegen. Sanne Veldman (Mulier Instituut) duikt in de laatste inzichten in de behoeften van professionals die werken met jonge kinderen vanuit verschillende peilingen.

Het webinar eindigt met een tafelgesprek over hoe je praktisch aan de slag gaat met bewegen bij de allerjongsten. David schuift weer aan tafel, met daarnaast ook Yrsa Wagemaker (Huis voor Beweging) en pedagogisch beleidsmedewerker Maartje Boots (Hoera Kindercentra). Na dit webinar sluit je je laptop ongetwijfeld af met een goede dosis inspiratie, handvatten en tips voor in de praktijk.

Zo betrek je kinderen met een motorische achterstand

In een eerdere blog is stilgestaan bij de motorische vaardigheden van kleuters die na corona verslechterd blijken te zijn. Donderdagmiddag 9 november (16.00-17.00 uur) neemt Hilde Krajenbrink, specialist Beweeggedrag, je mee in de laatste inzichten uit onderzoek rondom kinderen met een motorische achterstand. Deze kinderen zijn vaak minder actief dan leeftijdsgenoten, zowel bij de sportvereniging, tijdens de gymles als tijdens buitenspelen in de buurt. Wat kun jij doen om hen te betrekken en motiveren?

Tijdens deze sessie krijg je inzicht in wat we weten over de deelname van kinderen met een motorische achterstand aan sport- en beweegactiviteiten. Daarna bespreken Bert Steenbergen (Radboud Universiteit) en Johannes Noordstar (Wilhelmina Kinderziekenhuis) aan de hand van casussen hoe je deze kinderen motiveert en betrekt bij het beweegaanbod. Niet onbelangrijk: het plezier van de kinderen staat hier centraal!

Het schoolplein: gouden kans voor dynamische schooldag

Woensdagmiddag 8 november (15.30 – 16.30 uur) zoomen we in op schoolgaande kinderen. Tijdens deze levensfase is de schoolomgeving een belangrijke factor in het beweeggedrag. In een eerdere blog is beschreven waarom veel buitenspelen belangrijk is. We gaan tijdens dit webinar in op het schoolplein en hoe je dit optimaal benut.

Mirka Janssen (Hogeschool van Amsterdam) neemt je mee in het belang van buitenspelen en het stimuleren van beweeggedrag op het schoolplein. Daarna gaan we aan de hand van een tafelgesprek verder in op de inrichting van het schoolplein en de organisatie en begeleiding van het stimuleren van bewegen. Aan tafel schuift Rob Heidenreich (directeur basisschool ‘t Lichtpunt), Nick Keijser (vakleerkracht bewegingsonderwijs), Steven Mauw (PLAYgrounds) en Bastiaan Goedhart (Alles in beweging). Zij geven concrete handvatten over hoe je de eerste stap richting een beweegstimulerend schoolplein zet.

5 tips voor het bevorderen van meer beweging (uit een eerdere blog)

  1. Ga elke dag minimaal een half uur naar buiten, ook bij slecht weer en laat kinderen bijvoorbeeld in de plassen springen.
  2. Beweeg mee en geef het goede voorbeeld aan kinderen: dans, spring of beweeg mee met de kinderen tijdens verschillende activiteiten.
  3. Gebruik routines om beweging in te bouwen, bijvoorbeeld elke ochtend 10 minuten dansen voor het fruit eten of kinderen laten meehelpen met opruimen, tafeldekken.
  4. Varieer in het spelaanbod zodat kinderen verschillende motorische vaardigheden kunnen opdoen, bijvoorbeeld klimmen, klauteren, rennen, springen en balanceren.
  5. Gebruik verschillende materialen, zoals klimmaterialen, hoepels, pittenzakjes, ballen, (loop)fietsen, of steps, in spel en uitgezette parcours.

Wil je graag meer weten over de webinar thema’s van Kenniscentrum Sport en Bewegen? Sluit dan gerust aan bij een of meerdere sessies tijdens de Week van de Motoriek, deelname is gratis. Meer informatie vind je op www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/week-van-de-motoriek

Eerdere blogs over bewegen:

https://earlyyearsblog.nl/2023/06/16/beweging-stimuleren-bij-jonge-kinderen-beweegadvies-voor-0-tot-4-jaar/

https://earlyyearsblog.nl/2023/09/01/1832/

https://earlyyearsblog.nl/2019/10/25/hoe-ga-je-om-met-kinderen-die-veel-bewegen/

https://earlyyearsblog.nl/2019/02/15/slecht-weer-bestaat-niet/

https://earlyyearsblog.nl/2020/05/01/rondsjouwen-of-oefenen/

https://earlyyearsblog.nl/2019/03/08/hoe-je-muziek-en-bewegen-inzet-voor-zelfvertrouwen-en-samengevoel/

https://earlyyearsblog.nl/2021/10/01/meer-bewegen-is-gezond-voor-lichaam-en-geest/